Görevlerimiz

05 Ağustos 2021

İHRACAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’NÜN
TEŞKİLAT YAPISI VE GÖREV TANIMLARI

 

10/07/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin değişik 444 üncü maddesi uyarınca İhracat Genel Müdürlüğünün görev ve yetkileri şunlardır:
 
a) İhracatın kalkınma planları ve yıllık programlardaki ilke, hedef ve politikalar yönünde ülke ekonomisi yararına düzenlenmesini, desteklenmesini ve geliştirilmesini sağlamak, 
b) Kamu kurum ve kuruluşlarına çeşitli mevzuatla verilmiş yetkilerin kullanımında ihracata ilişkin politikaların uygulanmasına dair esasları düzenlemek, uygulamalarla ilgili kuruluşlar arasında koordinasyonu temin etmek ve anılan kurumların ihracata ilişkin yeni düzenlemeleri ile ilgili görüş bildirmek,
c) İhracatın geliştirilmesi ve yönlendirilmesine ilişkin madde ve ülke bazında gerekli tedbirleri almak ve düzenlemeleri yapmak, ihracatın madde ve ülke bazında geliştirilmesi imkânlarını ve bu imkânlardan azami döviz gelirleri sağlama yollarını araştırmak ve önerilerde bulunmak, ihracatçıları bu konularda eğitmek,
ç) Ülke ihracatında veya dünya ithalatında öne çıkan pazarları düzenli olarak izlemek; bu pazarları ihracatçılara duyurmak, ihraç potansiyeli arz eden ürün ve ürün gruplarını tespit etmek ve ihracatı bu alanlara yönlendirmek amacı ile gerekli düzenlemeleri yapmak ve oluşumları sağlamak,
d) İhracat Rejimi Kararı da dâhil olmak üzere, ihracata dair mevzuatı hazırlamak ve uygulamak, ihracatın desteklenmesi ve yönlendirilmesi konularında gerekli tedbirleri hazırlamak, uygulamak, uygulamayı takip etmek ve değerlendirmek,
e) İhracata konu tarım ürünlerinin destekleme alım fiyatlarının belirlenmesine yönelik hazırlıkları yapmak ve destekleme stoklarının ihracat yoluyla değerlendirilmesine ilişkin esasları tespit etmek, uygulamak ve uygulanmasını sağlamak,
f) İhracata yönelik krediler ve diğer Devlet destekleri ile ilgili olarak madde ve ülke politikalarına ilişkin esasların belirlenmesi amacıyla çalışmalar yapmak ve ilgili birim ve kuruluşlara iletmek,
g) Bağlı muamele ve off-set gibi karşılıklı ticaret uygulamalarının usul ve esaslarını belirlemek,
ğ) Türkiye İhracatçılar Meclisi ve İhracatçı Birlikleri ile ilgili mevzuatı hazırlamak ve yayımlamak, Türkiye İhracatçılar Meclisi ve İhracatçı Birliklerinin çalışmalarına yardımcı olmak, çalışmalarını izlemek ve denetlemek, Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonundan ihracata yönelik Devlet destekleri ile Dahilde İşleme Rejimi konularında Türkiye İhracatçılar Meclisi, İhracatçı Birlikleri ve ilgili diğer kurum ve kuruluşları görevlendirmek,
h) Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonundan ihracata yönelik Devlet destekleri ile Dahilde İşleme Rejimi konularında uygulama stratejileri belirlemek,
ı) Ülke ihracatının geliştirilmesini teminen yurtiçinde ve yurtdışında ticaret ve alım heyetlerini ve yurtdışı fuar ve sergi düzenlenmesine ilişkin esasları belirlemek, yurtdışı fuar ve sergiler düzenlemek veya düzenlettirmek, 
i) Mal ihracatının geliştirilmesi, Türk malı algısının yurtdışı pazarlarda güçlendirilmesi ve ihraç pazarlarımızın çeşitlendirilmesi amacıyla tanıtım faaliyetlerini yürütmek, bu kapsamda uluslararası EXPO, fuar, kongre, konferans, seminer, sergi, reklam kampanyaları ve benzeri faaliyetleri organize etmek, tanıtıma yönelik diğer kurum ve kuruluşlarla ilgili çalışmaları takip ve koordine etmek,
j) Uluslararası EXPO, fuar, kongre, sergi, konferans, ticaret ve alım heyeti, tanıtım organizasyonu ve benzeri programlara yönelik sponsorluk, reklam, tanıtım, danışmanlık, organizasyon ve benzeri faaliyetlere ilişkin destek programlarını hazırlamak, uygulamak veya uygulanmasını sağlamak,
k) Sınır ve kıyı ticareti ile ilgili düzenlemeleri yapmak, kalkınma planları ve yıllık programlardaki ilke, hedef ve politikalar yönünden ihracatın; ihracat ve ithalat politikalarının hedefleri de gözetilerek teşvik ve yönlendirilmesi konularında öngörülen ihracatı teşvik tedbirlerini hazırlamak, uygulamak, uygulamayı takip etmek ve değerlendirerek gerekli tedbirleri almak, ihracatı teşvik kararları ve bu kararlara istinaden ilgili mevzuatı düzenlemek, ihracat projelerini değerlendirerek uygun görülenleri İhracatı Teşvik Belgesine bağlamak, uygulamada çıkan ihtilaflarda ilgili kuruluşlara görüş vermek, ihracatı teşvik belgesi şart ve niteliklerine aykırı davrananlara gerekli müeyyideleri uygulamak, 
l) İhracatın desteklenmesine ve ihraç ürünlerinin ülke ve pazarlarının çeşitlendirilmesini sağlamaya yönelik markalaşma ve kümeleşme faaliyetleri, Ar-Ge ve teknoloji geliştirme, elektronik ticaret, yurtdışı pazarlara giriş, yurtiçi ve yurtdışı uluslararası fuarlara katılım, organizasyon ve benzeri her türlü destek programlarını hazırlamak, uygulamak, diğer kurum ve kuruluşlar eliyle uygulanmasını sağlamak,
m) İhracatın desteklenmesi amacıyla, uluslararası uygulamalar da dikkate alınarak dahilde işleme ve hariçte işleme rejimlerine ilişkin dış ticaret politikalarının belirlenmesi amacıyla çalışmalar yapmak,
n) Bakan tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
 
Yukarıda belirtilen görevleri yerine getirmek üzere, Genel Müdürlüğümüz isimleri aşağıda belirtilen 16 Daire Başkanlığı şeklinde teşkilatlanmıştır.
 
  1- Mevzuat ve Koordinasyon Daire Başkanlığı
  2- Tarım Ürünleri Daire Başkanlığı
  3- Kimya Ürünleri ve Özel İhracat Daire Başkanlığı
  4- Maden, Metal ve Orman Ürünleri Daire Başkanlığı
  5- Tekstil ve Konfeksiyon Ürünleri Daire Başkanlığı
  6- Makina, Otomotiv, Elektrik ve Elektronik Ürünleri Daire Başkanlığı
  7- Markalaşma ve Tasarım Destekleri Daire Başkanlığı
  8- KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı
  9- Fuar İzinleri ve Destekleri Daire Başkanlığı
  10- Pazara Giriş ve Uluslararası İlişkiler Daire Başkanlığı
  11- Ar-Ge, İzleme ve Değerlendirme Daire Başkanlığı
  12- E-İhracat, Dijital Pazarlama, Davranışsal Kamu Politikaları ve Yeni Nesil Teknolojiler Daire Başkanlığı
  13- Ticaret Organizasyonları ve Tanıtım Daire Başkanlığı
  14- Ticari Bilgi ve İletişim Hizmetleri Daire Başkanlığı
  15-  Kadın ve Genç Girişimciler İhracat Daire Başkanlığı
  16- Birlikler ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı
 
  
I- MEVZUAT VE KOORDİNASYON DAİRE BAŞKANLIĞI
 
İhracat ve İhracatı Teşvik mevzuatının hazırlanması, geliştirilmesi ve uygulanmasında koordinasyonun sağlanması, mütalaa taleplerinin karşılanması, ihracatla ilgili olarak başta gümrük, kambiyo ve mali mevzuat olmak üzere sair iç mevzuat ile Avrupa Birliği mevzuatına ve DTÖ Anlaşmalarına ve uluslararası anlaşmalara uyum çalışmalarının yürütülmesi, İhracat Rejim Kararı ve Yönetmeliği çerçevesinde gerekli iş ve işlemlerin yürütülmesi, ilgili düzenlemeler çerçevesinde verilen görevlerin yerine getirilmesi, Genel Müdürlüğün bütününü ilgilendiren konularda koordinasyonun sağlanması, bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Mevzuat ve Koordinasyon Daire Başkanlığı 3 Şubeden oluşmaktadır.
 
1- İhracat Rejimi Şubesi
 
İhracat Rejimi Kararı ile İhracat Yönetmeliği ve buna ilişkin Tebliğ, Genelge ve talimatların hazırlanması ve uygulanmasında koordinasyonu sağlamak, uygulamacı birimlerin ve ihracatçıların mütalaa taleplerini karşılamak, ihracatla ilgili sair iç mevzuat ile Avrupa Birliği mevzuatı ve DTÖ Anlaşmalarına ve uluslararası anlaşmalara uyum çalışmalarını yürütmek, uyuşmazlıkları çözmek,
 
2- Dahilde ve Hariçte İşleme Rejimleri Şubesi
 
Dahilde ve Hariçte İşleme Rejimleri ile İhracatta Vergi, Resim ve Harç İstisnasına ilişkin Karar, Tebliğ, Genelge ve talimatların hazırlanması ve uygulanmasında koordinasyonu sağlamak, uygulamacı birimlerin ve ihracatçıların mütalaa taleplerini karşılamak, DTÖ uygulamaları ve uluslararası anlaşmaların sorumlu bulunduğu mevzuata uyumunu izlemek,
 
3- Koordinasyon Şubesi
 
Genel Müdürlüğün bütününü ilgilendiren konularda koordinasyonu sağlamak, ihracat koordinasyon toplantıları ile ihracatla ilgili diğer genel kapsamlı toplantıları düzenlemek.

 
II- TARIM ÜRÜNLERİ DAİRE BAŞKANLIĞI

Tarım ve hayvancılık ürünlerinin ihraç politikaları doğrultusunda çalışmalar yapmak, ihracatını izlemek, gerekli tedbirleri almak, iç ve dış piyasaları takip etmek, üretimden ihracata kadar tüm aşamalarda ürünleri takip ederek gerekli önlemleri almak, madde politikalarının takibi sonucu "Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu" primi kesintisine tabi ürünleri tespit etmek ve gerektiğinde bu kesintileri yeniden gözden geçirmek ve buna ilişkin mevzuatı hazırlamak, Tarımsal Ürünlerde İhracat İadelerine İlişkin Teşvik Kararlarını hazırlamak ve bu Kararları yürütmek, tarım ve gıda sektörleri ile ilgili dâhilde ve hariçte işleme izin belgeleri ile ilgili işlemleri yürütmek, takip etmek, kurum ve kuruluşlardan intikal eden söz konusu belgelerin kapatılması ile ilgili görüş yazılarının değerlendirilmesine dair işlemleri yürütmek, uygulamaya ilişkin sorunları ilgili mevzuat çerçevesinde çözmek ve DTÖ Tarım Anlaşması, CITES ve Biyogüvenlik Sözleşmeleriyle ilgili işlemleri yürütmek bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Tarım Ürünleri Daire Başkanlığı 3 Şubeden oluşmaktadır.
  
1- Hayvansal Ürünler Şubesi
 
Su ürünleri, canlı hayvan, et ve et ürünleri, süt ve süt mamulleriyle ilgili işlemleri yürütmek ve CITES ile ilgili işlemleri yürütmek,
 
2- Ham ve İşlenmiş Tarım Ürünleri Şubesi
 
Özellikle destekleme alımına tabi olan ve geleneksel ihraç ürünlerimizi teşkil eden,
fındık, çekirdeksiz kuru üzüm, kuru incir ve antep fıstığı gibi kuru ve kurutulmuş meyveler, çay, baharatlar, hububat, bakliyat ve yemler, yaş meyve ve sebze, dondurulmuş meyve ve sebze ile tütün ve tütün mamulleri ile ilgili işlemleri yürütmek, DTÖ Tarım Anlaşması ve Biyogüvenlik Sözleşmeleriyle ilgili işlemleri yürütmek.
 
3- Gıda Sanayi Ürünleri Şubesi
 
Meyve ve sebze işleme sanayi (konserveler, meyve suları, hazır yemekler, bitkisel yağlar), undan mamul maddeler, şekere dayalı mamuller, alkollü ve alkolsüz içecekler, her türlü işlenmiş gıda maddeleriyle ilgili işlemleri yürütmek.


 
III- KİMYA ÜRÜNLERİ VE ÖZEL İHRACAT DAİRE BAŞKANLIĞI
 
Kimya ve toprak ürünlerinin ihracatını izlemek, gerekli tedbirleri almak, iç ve dış piyasa fiyatlarını takip etmek, üretiminden ihracata kadar tüm aşamalarda maddeleri takip ederek gerekli önlemleri almak, Montreal, Basel ve iklim değişikliği sözleşmeleriyle ilgili işlemleri takip etmek, bu sektörler ile ilgili Dahilde İşleme İzin Belgeleri (İhracat Sayılan Satış ve Teslimler ile ilgili olanlar dahil), Hariçte İşleme İzin Belgeleri ile ilgili işlemleri yürütmek, takip etmek, kurum ve kuruluşlardan intikal eden söz konusu belgelerin kapatılması ile ilgili görüş yazılarının değerlendirilmesine dair işlemleri yürütmek, uygulamaya ilişkin sorunları ilgili mevzuat çerçevesinde çözmek, özelliği olan ihracat uygulamalarına ilişkin usul ve esaslarla ilgili çalışmaları yapmak bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Kimya Ürünleri ve Özel İhracat Daire Başkanlığı 3 Şubeden oluşmaktadır.
 
1- Kimya Ürünleri Şubesi
 
Kimya sektörünün madde politikaları doğrultusunda çalışmalar yapmak, sektörle ilgili işlemleri yürütmek, ihracatını izlemek, bu sektöre ilişkin Dahilde ve Hariçte İşleme İzin Belgelerini düzenlemek, Montreal, Basel ve iklim değişikliği sözleşmeleriyle ilgili işlemleri takip ve koordine etmek.
 
2- Toprak Ürünleri Şubesi
 
Toprak ürünleri sektörünün madde politikaları doğrultusunda çalışmalar yapmak, ihracatını izlemek bu sektöre ilişkin Dahilde ve Hariçte İşleme İzin Belgeleriyle ilgili işlemleri yürütmek,
 
3- Özel İhracat Şubesi
 
Özelliği olan ihracat uygulamalarına ilişkin usul ve esaslarla ilgili ve bu konularda çıkacak uyuşmazlıkların çözümüne yönelik çalışmalar yapmak, karşılıklı ticaret uygulamalarından biri olan off-set’in usul ve esaslarına ilişkin çalışmalar yapmak, off-set’in ülkemizdeki uygulama alanlarını genişletmek ve off-setten sağlanan ekonomik faydaların artırmasına yönelik çalışmalar yapmak, ihracatımız açısından önem arz eden konulardan biri olan taşımacılık konusunda ilgili kurum ve kuruluşlarla eşgüdüm sağlamak ve bu alanda karşılaşılan sorunların ihracatçılarımız lehine çözümünü teminen gerekli çalışmaları yapmak, sınır ticareti kapsamında sınır illerinden yapılacak ihracat ve ithalata ilişkin usul ve esasları hazırlamak.


 
IV- MADEN, METAL VE ORMAN ÜRÜNLERİ DAİRE BAŞKANLIĞI
 
Demir-çelik, madeni eşya, maden, metal sanayi, orman ürünlerinin ihraç politikaları doğrultusunda çalışmalar yapmak, ihracatını izlemek, gerekli tedbirleri almak, iç ve dış piyasa fiyatlarını takip etmek, üretiminden ihracata kadar tüm aşamalarda maddeleri takip ederek gerekli önlemleri almak, Montreal, Basel ve iklim değişikliği sözleşmeleriyle ilgili işlemleri takip etmek, bu sektörler ile ilgili Dahilde İşleme İzin Belgeleri (İhracat Sayılan Satış ve Teslimler ile ilgili olanlar dahil), Hariçte İşleme İzin Belgeleri ve tüm sektörler ile ilgili Vergi, Resim ve Harç İstisnası Belgeleriyle ilgili işlemleri yürütmek, uygulamaya ilişkin sorunları ilgili mevzuat çerçevesinde çözmek bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Maden, Metal ve Orman Ürünleri Daire Başkanlığı 3 Şubeden oluşmaktadır.
 
1- Maden - Metal Şubesi
 
Maden, metal, demir-çelik ve madeni eşya ile ilgili sektörlere yönelik olarak madde politikaları doğrultusunda çalışmalar yapmak, ihracatını izlemek, bu sektörlere ilişkin Dahilde ve Hariçte İşleme İzin Belgelerini düzenlemek, takip etmek, ilgili kurum ve kuruluşlardan söz konusu belgelerin kapatılması ile ilgili görüş yazılarının değerlendirilmesine dair işlemleri yürütmek,
 
2- Orman Ürünleri Şubesi
 
Orman ürünleri, kağıt-karton, mobilya, ağaç ve ağaçtan mamul eşya, ambalaj malzemeleri ile ilgili sektörlerin madde politikaları doğrultusunda çalışmalar yapmak, ihracatını izlemek ve bu sektörlere ilişkin Dahilde ve Hariçte İşleme İzin Belgelerini düzenlemek, takip etmek, uygulamaya ilişkin sorunları ilgili mevzuat çerçevesinde çözmek, Montreal, Basel ve iklim değişikliği sözleşmeleriyle ilgili işlemleri takip ve koordine etmek,
 
3- İhracat Sayılan Satış ve Teslimler Şubesi
 
Tüm sektörlerin (döviz kazandırıcı işlemler dahil) ihracat sayılan satış ve teslimlerle ilgili Dahilde İşleme İzin Belgeleri ve Vergi, Resim ve Harç İstisnası Belgelerini düzenlemek, süre uzatımlarını gerçekleştirmek ile ilgili kurum ve kuruluşlardan söz konusu belgelerin kapatılması ile ilgili görüş yazılarının değerlendirilmesine dair işlemleri yürütmek.


 
V- TEKSTİL VE KONFEKSİYON ÜRÜNLERİ DAİRE BAŞKANLIĞI
 
Tekstil, konfeksiyon ile bunların hammaddeleri, deri ve deri konfeksiyon, saraciye, ayakkabı, halı ve kilim ihracatını izlemek, geliştirmek ve gerekli tedbirleri almak, desteklemeye tabi tekstil hammaddelerinin fiyatlarının teklifi ve takibi, tekstil ve konfeksiyon, deri, kösele ve deri konfeksiyon sektörleri ile ilgili Dahilde ve Hariçte İşleme projelerinin değerlendirerek belge düzenlemek, takip etmek ve ilgili kurum ve kuruluşlardan söz konusu belgelerin kapatılması ile ilgili görüş yazılarının değerlendirilmesine dair işlemleri yürütmek bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Tekstil ve Konfeksiyon Ürünleri Daire Başkanlığı 3 Şubeden oluşmaktadır.
 
1- Tekstil ve Hammaddeleri Şubesi
 
Tekstil ürünleri, halı, kilim ve tekstil hammaddeleri (pamuk, suni ve sentetik elyaf, ipek kozası, tiftik vb.) ile ilgili işleri yapmak, desteklemeye tabi tekstil hammaddelerinin fiyatlarının teklifi ve takibi ile tekstil sektörüne ilişkin Dahilde ve Hariçte İşleme projelerini değerlendirerek belgeleri düzenlemek, takip etmek, uygulamaya ilişkin sorunları ilgili mevzuat çerçevesinde çözmek,
 
2- Konfeksiyon Ürünleri Şubesi
 
Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek ve koordine etmek, konfeksiyon sektörü ile ilgili Dahilde ve Hariçte İşleme projelerini değerlendirerek belgeleri düzenlemek, takip etmek, uygulamaya ilişkin sorunları ilgili mevzuat çerçevesinde çözmek,
 
3- Deri ve Deri Ürünleri Şubesi
 
Deri ve deri ürünleri sektörü ile ilgili işleri yürütmek ve bu sektöre ait Dahilde ve Hariçte İşleme projelerini değerlendirerek belgeleri düzenlemek, takip etmek, uygulamaya ilişkin sorunları ilgili mevzuat çerçevesinde çözmek.


 
VI- MAKİNA, OTOMOTİV, ELEKTRİK VE ELEKTRONİK ÜRÜNLER DAİRE BAŞKANLIĞI
 
Makina-imalat, otomotiv ve yan sanayi, elektrik-elektronik, sektörlerine ilişkin ihraç politikalarını tespit etmek, ihracatını izlemek, gerekli tedbirleri almak, iç ve dış piyasa fiyatlarını takip etmek, üretiminden ihracata kadar tüm aşamalarda maddeleri takip ederek gerekli önlemleri almak, bu sektörler ile ilgili Dahilde İşleme İzin Belgeleri (İhracat Sayılan Satış ve Teslimler ile ilgili olanlar dahil), Hariçte İşleme İzin Belgelerini düzenlemek, takip etmek, kurum ve kuruluşlardan intikal eden söz konusu belgelerin kapatılması ile ilgili görüş yazılarının değerlendirilmesine dair işlemleri yürütmek bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Makine, Otomotiv, Elektrik ve Elektronik Ürünler Daire Başkanlığı 3 Şubeden oluşmaktadır.
 
1- Elektrik - Elektronik Şubesi
 
Elektrik-elektronik, elektrikli ev aletleri ile ilgili sektörlere ilişkin madde politikaları doğrultusunda çalışmalar yapmak, ihracatını izlemek, bu sektörlere ilişkin Dahilde ve Hariçte İşleme İzin Belgeleri düzenlemek, kurum ve kuruluşlardan intikal eden söz konusu belgelerin kapatılması ile ilgili görüş yazılarının değerlendirilmesine dair işlemleri yürütmek, uygulamaya ilişkin sorunları ilgili mevzuat çerçevesinde çözmek,
 
2- Otomotiv Şubesi
 
Otomotiv ana ve yan sanayisi ile ilgili sektörlerin madde politikaları doğrultusunda çalışmalar yapmak, ihracatını izlemek ve bu sektörlere ilişkin Dahilde ve Hariçte İşleme İzin Belgelerini düzenlemek, kurum ve kuruluşlardan intikal eden söz konusu belgelerin kapatılması ile ilgili görüş yazılarının değerlendirilmesine dair işlemleri yürütmek,
 
3- Makina İmalat Sanayi Şubesi
 
Makina - imalat ile ilgili sektörlerin madde politikaları doğrultusunda çalışmalar yapmak, ihracatını izlemek, bu sektörlere ilişkin Dahilde ve Hariçte İşleme İzin Belgelerini düzenlemek, kurum ve kuruluşlardan intikal eden söz konusu belgelerin kapatılması ile ilgili görüş yazılarının değerlendirilmesine dair işlemleri yürütmek.


 
VII- MARKALAŞMA VE TASARIM DESTEKLERİ DAİRE BAŞKANLIĞI
 
Katma değeri yüksek, tasarıma dayalı ürünlerin ihracatının artırılması, ülkemiz markalarının dünya markalarına dönüştürülmesini teminen uygulanacak destek mekanizmalarının belirlenmesi, bunlara ilişkin mevzuatın hazırlanması ve uygulanması, yeniliğe ve teknolojiye dayalı ürünlerin geliştirilmesi ve yurtdışına pazarlanmasına ilişkin destek mekanizmalarının oluşturulması; yurt dışı birim, marka ve tanıtım, Türkiye Ticaret Merkezi desteklerine ilişkin mevzuatın hazırlanması ve uygulanması, ihracatçıya ve ihracata yönelik finansman kaynaklarına ilişkin desteklerin oluşturulması ve geliştirilmesi, ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde destek uygulamalarına ilişkin düzenlemelerin hazırlanması, uygulanması ve uygulamadan doğabilecek sorunların ve uyuşmazlıkların çözümlenmesi bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Markalaşma ve Tasarım Destekleri Daire Başkanlığı 3 Şubeden oluşmaktadır.
 

1- Turquality/Marka Destekleri Şubesi

 
Şirketlerimizin sahip oldukları markaların dünya markaları olmaları yolunda gerçekleştirecekleri faaliyetleri desteklemek, Türk markası kavramının ve ihraç sektörlerimizin küresel düzeyde tanınmasına yönelik faaliyetleri gerçekleştirmek ve konuyla ilgili çalışmalar yapmak ve bunlara ilişkin mevzuatı hazırlamak ve uygulamak,
 

2- Tasarım, Teknoloji  ve Finansman Destekleri Şubesi

 
Ülkemizde tasarım kültürünün yaygınlaşması amacıyla, Türk tasarımının ve tasarımcılarının gerçekleştirecekleri faaliyetleri desteklemek, konuyla ilgili çalışmalar yürütmek, teknolojiye dayalı ürünlerin ihracatını desteklemek ve ihracata yönelik finansman kaynaklarını desteklemek, bunlara ilişkin mevzuatı hazırlamak ve uygulamak,
 

3- Yurt Dışı Birim, Türkiye Ticaret Merkezleri Destekleri Şubesi

 
İhraç pazarlarında kalıcı olmak amacıyla, şirketlerin yurt dışında açılan birimlerini, marka ve tanıtım faaliyetlerini desteklemek, yurt dışında açılan Türkiye Ticaret Merkezlerine ilişkin çalışmaları yürütmek,  bunlara ilişkin destek mevzuatı hazırlamak ve uygulamak.


 
VIII- KOBİ VE KÜMELENME DESTEKLERİ DAİRE BAŞKANLIĞI
 
KOBİ'lerin ihracata yönlendirilmesi noktasındaki yeteneklerinin artırılması amacıyla uygulanacak destek mekanizmalarının belirlenmesi, bunlara ilişkin mevzuatın hazırlanması, uygulanması, uluslararası rekabetçiliğin geliştirilmesini sağlamak amacıyla gerekli çalışmaların yapılması, bunlara ilişkin mevzuatın hazırlanması, uygulanması ve tanıtılması, ortaya çıkabilecek sorunların ve uyuşmazlıkların çözümlenmesi, ulusal ve uluslararası düzeyde KOBİ'lerle ilgili her türlü gelişmenin takip edilmesi, bu konuda faaliyetler gerçekleştirilmesi, diğer kurum ve kuruluşlarca gerçekleştirilecek faaliyetlere katılım sağlanması ve oluşturulacak politikaların hayata geçirilmesinde ilgili diğer kurum, kuruluş ve özel sektör temsilcileriyle yakın bir işbirliği sağlanması, ülkemizin üretim gücünün ihracata yansıtılmasına ilişkin olarak firmalarımız arasında işbirliğini sağlayacak, buna ilişkin altyapıyı oluşturacak kümelenme projelerinin hayata geçirilmesinin temin edilmesi ve bu konuda ilgili diğer kurum, kuruluş ve özel sektör temsilcileriyle koordinasyonun ve işbirliğinin gerçekleştirilmesi, belirlenen esaslar çerçevesinde ihracatçı şirketlere "Dış Ticaret Sermaye Şirketi", "Sektörel Dış Ticaret Şirketi" vb. statülerin verilmesi, sorumluluklarının belirlenmesi ve statülerin geri alınmasına ilişkin düzenlemelerin ve uygulamaların gerçekleştirilmesi bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı 3 Şubeden oluşmaktadır.
 
1- KOBİ Destekleri Şubesi
 
Ulusal ve uluslararası düzeyde KOBİ'lerle ilgili her türlü gelişmeyi takip etmek, bu konuda faaliyetler gerçekleştirmek, diğer kurum ve kuruluşlarca gerçekleştirilecek faaliyetlere katılmak ve oluşturulacak politikaların hayata geçirilmesinde ilgili diğer kurum, kuruluş ve özel sektör temsilcileriyle yakın bir işbirliği sağlamak, KOBİ'lerin ihracata yönlendirilmesi noktasındaki yeteneklerinin artırılması amacıyla uygulanacak destek mekanizmalarını belirlemek, bunlara ilişkin mevzuatı hazırlamak, uygulamak,
 
2- Kümelenmeyi Destekleme Şubesi
 
Ülkemizin üretim gücünün ihracata yansıtılmasına ilişkin olarak firmalarımız arasında işbirliğini sağlayacak, buna ilişkin altyapıyı oluşturacak kümelenme projelerinin hayata geçirilmesini sağlamak ve bu konuda ilgili diğer kurum, kuruluş ve özel sektör temsilcileriyle koordinasyonu ve işbirliğini gerçekleştirmek, buna dair destek mevzuatı hazırlamak, uygulamak,
 
3- Özel Statülü Şirket İşlemleri Şubesi
 
Belirlenen esaslar çerçevesinde ihracatçı şirketlere "Dış Ticaret Sermaye Şirketi", “Sektörel Dış Ticaret Şirketi” vb. statülerin verilmesi ve statülerin geri alınmasına ilişkin düzenlemeleri ve uygulamaları gerçekleştirmek ve bunlara ilişkin özel destek mekanizmalarını oluşturmak ve uygulamak.


 
IX- FUAR İZİNLERİ VE DESTEKLERİ DAİRE BAŞKANLIĞI
 
İhraç ürünlerimizin yurtdışında düzenlenen uluslararası fuarlarda tanıtılması amacıyla yapılacak faaliyetlerin planlanması, uygulamaya konulması ile yönlendirilmesi, organizasyon görevlerinin verilmesi ile milli ve bireysel katılımların desteklenmesine ilişkin mevzuatın hazırlanması ve uygulanması, belirlenen sektörel nitelikli uluslararası yurt içi fuarların dış tanıtımının sağlanması ve uluslararası düzeyde katılımın artırılması amacıyla yapılacak faaliyetlerin planlanması, uygulamaya konulması ile yönlendirilmesi, organizasyon görevlerinin verilmesi ile bu yurtiçi fuar katılımlarının ve tanıtımının desteklenmesine ilişkin mevzuatın hazırlanması ve uygulanması, uluslararası yurtdışı ve yurtiçi fuarlar ile EXPO ve sergiler kapsamında Türkiye markası (Turkey Discover the Potential) ve Türkiye Tanıtım Grubu ile ilgili gerekli çalışmaların yürütülmesi bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Fuar İzinleri ve Destekleri Daire Başkanlığı 3 Şubeden oluşmaktadır.
 
1- Fuar İzinleri Şubesi
 
Ülkemizi temsilen iştirak edilecek yurtdışı fuar ve sergileri tespit ederek bu sergi ve fuarların organizasyonu ile ilgili olarak Türkiye İhracatçılar Meclisi ve İhracatçı Birlikleri ile diğer fuar organizatörlerini görevlendirmek, ihraç ürünlerimizin yurt dışında genel ve ihtisas nitelikli uluslararası fuarlara ve sergilere katılım suretiyle tanıtılmasına ilişkin çalışmalar yapmak ve uygulamaları izlemek, uluslararası düzeyde katılımı artırılacak ve yurtdışı tanıtımı yapılacak sektörel nitelikli uluslararası yurt içi fuarları tespit etmek, yapılacak faaliyetleri planlamak, uygulamaya koymak, uluslararası yurtdışı ve yurtiçi fuarlar kapsamında Türkiye markası (Turkey Discover the Potential) ve Türkiye Tanıtım Grubu ile ilgili gerekli çalışmaları yürütmek
 
2- Fuar Destekleri Şubesi
 
Ülkemizi temsilen iştirak edilecek yurtdışı fuar ve sergileri düzenleyen ve katılım sağlayan organizatör ve firmaların desteklenmesine yönelik mevzuatı hazırlamak, uygulanmasını sağlamak ve gerekli koordinasyonu temin etmek, yurtiçi fuar katılımlarının ve tanıtımının desteklenmesine ilişkin mevzuatı hazırlamak ve uygulamak,
 
3- EXPO ve Sergiler Şubesi
 
Mal ihracatının geliştirilmesi, Türk malı algısının yurtdışı pazarlarda güçlendirilmesi ve ihraç pazarlarımızın çeşitlendirilmesi amacıyla uluslararası EXPO ve sergileri organize etmek, uluslararası EXPO ve sergilere yönelik sponsorluk, reklam, tanıtım, danışmanlık, organizasyon ve benzeri faaliyetlere ilişkin destek programlarını hazırlamak ve uygulamak, EXPO ve sergiler kapsamında Türkiye markası (Turkey Discover the Potential) ve Türkiye Tanıtım Grubu ile ilgili gerekli çalışmaları yürütmek.


 
X - PAZARA GİRİŞ VE ULUSLARARASI İLİŞKİLER DAİRE BAŞKANLIĞI
 
İhracatımız açısından hedef pazarları belirlemek, hedef pazarlarda pazarın büyüklüğü, nitelikleri, dağıtım kanalları, pazarda karşılaşılan engeller, ihracatçılarımızın pazardaki mevcut durumu, fırsat ve sorunlarının analizini yapmak ve bu çerçevede pazara giriş projeleri hazırlamak, pazara giriş eylem planlarını oluşturmak, ihracatçıları hedef pazarlara giriş imkanları konusunda bilgilendirmek ve söz konusu pazarlardaki performanslarını takip etmek ve bu amaçla gerekli koordinasyonu sağlamak, hedef pazarlarda ihracatçılarımızın karşılaştığı sorunların çözümüne yönelik olarak gerekli çalışmaları yapmak ve öneriler hazırlamak, ihracata ilişkin olarak başta Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) ve Avrupa Birliği konularında olmak üzere, tüm ikili, çoklu ve çok taraflı çalışmaların Genel Müdürlük içerisinde koordinasyonunu sağlamak, taraf olduğumuz uluslararası silahsızlandırma anlaşmaları (KSS,-BSS,WD, NTG, AG, FTKR vb.) çerçevesinde ihracat kontrol düzenlemeleri ile ilgili işlemlerin yürütülmesi, finansmanı, ihraç ürünlerimize karşı uygulanan kısıtlayıcı tedbirlerin ortadan kaldırılmasına veya iyileştirilmesine yönelik çalışmaları Genel Müdürlüğümüz yetki ve görev alanı itibariyle yürütmek bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
Bu görevleri yerine getirmek amacıyla Pazara Giriş ve Uluslararası İlişkiler Daire Başkanlığı 3 Şubeden oluşmaktadır.
 
1- Pazara Giriş Koordinasyon Şubesi
 
İhracatımız açısından hedef pazarları belirlemek, hedef pazarlarda pazarın büyüklüğü, nitelikleri, dağıtım kanalları, pazarda karşılaşılan engeller, ihracatçılarımızın pazardaki mevcut durumu, fırsat ve sorunlarının analizini yapmak ve bu çerçevede pazara giriş projeleri hazırlamak, pazara giriş eylem planlarını oluşturmak, ihracatçıları hedef pazarlara giriş imkanları konusunda bilgilendirmek ve söz konusu pazarlardaki performanslarını takip etmek hedef pazarlarda ihracatçılarımızın karşılaştığı sorunların çözümüne yönelik olarak gerekli çalışmaları yapmak ve öneriler hazırlamak amacıyla gerekli koordinasyonu sağlamak,
 
2- Pazara Giriş Engellerine Karşı Mücadele Şubesi
 
İhraç pazarlarında ihracatçılarımızın karşılaştığı sorunları tespit etmek, sorunların çözümüne yönelik olarak gerekli çalışmaları yapmak ve öneriler hazırlamak, sorunların çözümüne yönelik olarak ilgili ülkelerdeki yurt dışı temsilciliklerimiz kanalıyla temaslarda bulunmak, ilgili ülkedeki uygulamaların izlenmesi ve ortaya çıkan ihracata dair engellerin giderilmesine yönelik girişimlerde bulunmak ve ülkemiz ihracatının geliştirilmesini teminen ilgili meslek kuruluşlarıyla koordineli olarak çalışmalar yapmak, ihraç ürünlerimize karşı uygulanan kısıtlayıcı tedbirlerin ortadan kaldırılmasına veya iyileştirilmesine yönelik çalışmaları Genel Müdürlüğümüz yetki ve görev alanı itibariyle yürütmek, bu kapsamda; pazar engelleri üzerinde detaylı çalışmalar yaparak ihracatçıları bilgilendirmek, pazar engellerinin ortadan kaldırılması için ikili ve çok taraflı Anlaşmalar kapsamında haklarımızın korunması konusunda çalışmalar yapmak,
 
3- Uluslararası İlişkiler Şubesi
 
İhracata ilişkin olarak başta Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) ve Avrupa Birliği konularında olmak üzere, tüm ikili, çoklu ve çok taraflı çalışmaların Genel Müdürlük içerisinde koordinasyonunu sağlamak, taraf olduğumuz uluslararası silahsızlandırma anlaşmaları (KSS,-BSS,WD, NTG, AG, FTKR vb.) çerçevesinde ihracat kontrol düzenlemeleri ile ilgili işlemleri yürütmek.


 
XI- AR-GE, İZLEME VE DEĞERLENDİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
 
İhracatın ülke/ülke grubu ve sektörler bazında gelişiminin fiili gerçekleşmeler ve gerek Bakanlığımız, gerek ihracatçı birlikleri kayıtları düzeyinde izlenerek dönemsel değerlendirme raporlarını hazırlamak, kısa ve orta vadeli ihracat tahminleri yapmak, Türkiye ve dünya ekonomisi ve ticaretindeki gelişmelerin izlenerek ihracata olası etkilerini değerlendirmek, ihracatın artırılmasına yönelik eylem projelerinin oluşturulmasına ilişkin önerilerde bulunmak, bu konuda elde edilen verileri analiz etmek ve analiz sonucuna göre önerilerde bulunmak, Makamın gerekli gördüğü hallerde konuşma metinlerini ve yayın organlarında yayınlanmak üzere ihracata yönelik makaleleri hazırlamak bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Ar-Ge, İzleme ve Değerlendirme Daire Başkanlığı 3 Şubeden oluşmaktadır.
 
1- Araştırma ve Geliştirme Şubesi
 
İhracatın artırılması amacıyla alternatif politikaların geliştirilmesi çalışmalarını istatistiki yöntemleri de kullanmak suretiyle gerçekleştirmek, arama konferansları düzenlemek, dünya ekonomisi ve ticaretindeki gelişmelerin ülkemiz ihracatına olası etkilerini değerlendirmek ve bu konuda gerekli önlemlerin alınabilmesi amacıyla önerilerde bulunmak, ülkemiz ve dünya ekonomisi ile ticaretindeki gelişmeleri izleyerek yeni politika önerileri hazırlamak, ihracatla ilgili olarak Avrupa Birliği ve diğer uluslararası kaynaklardan sağlanan/sağlanacak projelerin hazırlanması ve koordinasyonu ile ilgili çalışmaları yürütmek, diğer birimler, kurumlar ve kuruluşlar tarafından bu kapsamda yapılan çalışmaları koordine etmek,
 
2- İzleme ve Değerlendirme Şubesi
 
İhracatın genel gelişimini izlemek, dönemsel bazda değerlendirme raporlarını hazırlamak, ihracata ait istatistiklerin gerek kayıt, gerekse fiili gerçekleşmeler düzeyinde dönemsel olarak izlenmesine yönelik çalışmaları ve geleceğe yönelik ihracat projeksiyonlarını yapmak ve bu konularda elde edilen verileri analiz etmek ve analiz sonucuna göre önerilerde bulunmak,
 
3- İhracat Stratejisi Şubesi
 
Pazar çeşitliliği ve orta ileri ve yüksek teknoloji ürün ihracatımızı geliştirerek sürdürülebilir ihracat artışına katkı sağlama hedefine uygun olarak, ihracat stratejileri hazırlanması sürecinde ilgili çalışmaları yapmak, çalıştaylara ve toplantılara katılmak, oluşturulan strateji ve planlar çerçevesinde Genel Müdürlük içerisinde koordinasyonu sağlamak, ihracat stratejisi ve planları ile ilgili diğer çalışmaları gerçekleştirmek,


 
XII- E-İHRACAT, DİJİTAL PAZARLAMA, DAVRANIŞSAL KAMU POLİTİKALARI VE YENİ NESİL TEKNOLOJİLER DAİRE BAŞKANLIĞI

E-ihracat işlemlerinin en verimli şekilde gerçekleşmesi için strateji ve destek programları hazırlamak ve uygulamak, bu amaçla ilgili kurum ve kuruluşlarla koordinasyon sağlamak, davranışsal ekonomi prensipleri doğrultusunda ihracata yönelik kamu politikalarına yön vermek, rastgele kontrol deneyleri aracılığıyla kanıt odaklı politika geliştirmek, yeni nesil teknolojilerin (blok-zincir, nesnelerin interneti, büyük veri, yapay zeka, derin öğrenme vb.) ihracata yönelik kamu politikalarına entegrasyonuna ilişkin çalışmaları yürütmek, tüm bu çalışmalara ilişkin paydaş yönetimi, proje yazımı ve uygulama süreçlerini yönetmek bu Dairenin görevleri arasındadır. 
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla E-İhracat, Dijital Pazarlama, Davranışsal Kamu Politikaları ve Yeni Nesil Teknolojiler Daire Başkanlığı 4 Şubeden oluşmaktadır.
 
1- E-Ticaret Operasyonları Şubesi
 
Fullfilment (ifa) hizmetleri hakkında strateji ve destekler geliştirmek, ödeme sistemleri hakkında ulusal uluslararası iyi uygulama örneklerini araştırıp ilgili kurumlarla yurtdışı satışa özel bir ödeme altyapısı hakkında çalışmalar gerçekleştirmek, e-ihracatta hızlı iade süreçlerine ilişkin olarak dış ticaret mevzuatı açısından çalışmalar yapmak, mikro ihracatçılarımızın online siteler üzerinden satış yapmaları amacıyla mevzuat ve vergilendirme altyapısına ilişkin olarak ilgili kurum ve kuruluşlarla çalışmalar yapmak, ihracata yönelik desteklerin e-ihracat özelinde yeniden kurgulanmasına ilişkin çalışmalar yürütmek, ulusal ve uluslararası nitelikte konferans ve seminer düzenlemek, düzenlenen konferans ve seminerlere katılım sağlanarak Bakanlığımızı temsil etmek,
 
2- Dijital Pazarlama Şubesi
 
İhracatçılarımızın ürünlerini online platformlarda sergilemeleri için gerekli araçları tespit etmek, ürün sunumlarında yeni nesil teknolojilerden maksimum faydalanılması için gerekli mevzuat ve destek altyapısının oluşturulması çalışmalarında bulunmak, ulusal/uluslararası e-ticaret sitelerinde firmalarımızın ülke imajına uygun temsil edilmesi için gerekli çalışmaları yürütmek, e-ticaret sitelerinin kullanımı ve ürünlerin satışı ile alakalı gerekli eğitim faaliyetlerini düzenlemek, düzenlenmesini sağlamak, yeni kurulan firmalarımızın doğrudan e-ticarete özendirilmesi için gerekli araçları (eğitim, bülten vb ) hazırlamak ve uygun mecralarla iletmek, e-ticaret konularında Avrupa Birliği ile yapılan/yapılacak proje ve programları hazırlamak ve yürütmek, uluslararası kuruluşlar (OECD, Birleşmiş Milletler, Dünya Ticaret Örgütü, Dünya Bankası, İslam İşbirliği Teşkilatı, Ekonomik İşbirliği Teşkilatı,vb.) ve yabancı misyonlar tarafından yürütülmekte olan e-ticaret çalışmalarını takip etmek ve ilgili platformlarda Bakanlığımızı temsil etmek.
 
3- Davranışsal Politika Geliştirme Şubesi
 
Davranışsal prensiplere ilişkin literatürü sürekli takip etmek ve ihracat politika tasarımlarına entegre etmeye yönelik çalışmalarda bulunmak, İhracat Genel Müdürlüğü politikalarının, büyük veri çalışmaları, saha görüşmeleri ve akademi işbirliği vasıtasıyla belirlenen davranış kalıpları göz önünde bulundurularak tasarlanmasına yardımcı olmak, ulusal ve uluslararası alanda davranışsal ekonomi/ kamu politikaları çalışmaları yürüten kamu, sivil toplum kuruluşu, özel sektör ve üniversiteler ile işbirliği sağlamak, yıllara yaygın ihracat rakamlarının işlenmesiyle firma davranış tahminlerini gerçekleştirmek, ihracat performansları bazında firma grupları oluşturmak ve davranış analizi gerçekleştirmek, davranışsal deneyler çerçevesinde, devlet yardımları başta olmak üzere ihracat politikalarına ilişkin hazırlanan görseller ve internet sitelerinin optimize edilmesine yönelik odak gruplarda kullanılmak üzere gerekli olan donanım, yazılım ve hizmetlerinin teminine yönelik çalışmalar yapmak, ulusal ve uluslararası nitelikte konferans ve seminer düzenlemek, düzenlenen konferans ve seminerlere katılım sağlanarak Bakanlığımızı temsil etmek,
 

4- Yeni Nesil Teknolojiler ve Proje Geliştirme Şubesi

 
Mevcut ve potansiyel yıkıcı teknolojileri (nesnelerin interneti, büyük veri, yapay zeka, derin öğrenme, blok zincir vb.) takip etmek ve ihracata yönelik politika yapım süreçlerine entegrasyonunun sağlanmasına dair çalışmalar yapmak, bu konularda Avrupa Birliği ile yapılan/yapılacak proje ve programları hazırlanmak ve yürütmek, uluslararası kuruluşlar ( OECD, Birleşmiş Milletler, Dünya Bankası, İslam İşbirliği Teşkilatı, Ekonomik İşbirliği Teşkilatı,vb.) ve yabancı misyonlar tarafından yürütülmekte olan fonlar kapsamında ilgili projeleri hazırlamak ve yürütmek, Türkiye’de faaliyet gösteren sektör kuruluşları ile ilgili projeleri hazırlamak ve yürütmek, proje geliştirilmesi ve uygulanmasına yönelik kurumsal kapasitenin geliştirilmesi amacıyla ilgili teknik eğitimlere katılım sağlamak, ilgili uluslararası işbirliği ağları tarafından yürütülmekte olan çok uluslu projelere/programlara Bakanlığımız tarafından katkı sağlanmasını temin etmek ve Bakanlığımızı temsil etmek.


 
XIII- TİCARET ORGANİZASYONLARI VE TANITIM DAİRE BAŞKANLIĞI

Potansiyel pazar niteliğindeki ülkelere yönelik ihracatımızın artırılması, ihraç ürünlerimizin tanıtımının yapılması, ihraç pazarlarımızın çeşitlendirilmesi, dünya piyasalarındaki pazar payımızın genişletilmesi, yurt dışında olumlu Türk malı imajının yaratılması ve söz konusu ülkelerle ticari ve ekonomik işbirliğimizde ilerleme sağlanması amacıyla genel nitelikli ticaret heyetlerinin düzenlenmesi, düzenlenmesinin sağlanması, çeşitli ülkelerden ithalatçı ve yatırımcılardan oluşan genel ve özel nitelikli alım heyetlerinin ülkemize getirilmesi, getirilmesinin temin edilmesi, ilgili Cumhurbaşkanlığı Genelgesi kapsamında dış ticaret organizasyonlarının koordinasyonun sağlanması, mal ihracatının geliştirilmesi, Türk malı algısının yurtdışı pazarlarda güçlendirilmesi ve ihraç pazarlarımızın çeşitlendirilmesi amacıyla tanıtım faaliyetlerinin yürütülmesi, bu kapsamda uluslararası kongre, konferans, seminer, reklam kampanyaları ve benzeri faaliyetlerin organize edilmesi, tanıtıma yönelik olarak uluslararası yurtiçi ve yurtdışı fuarlar ile EXPO ve sergiler kapsamındakiler hariç olmak üzere Türkiye Tanıtım Grubu ve diğer kurum ve kuruluşlarla ilgili çalışmaların takip ve koordine edilmesi, uluslararası kongre, konferans, tanıtım organizasyonu ve benzeri programlara yönelik sponsorluk, reklam, tanıtım, danışmanlık, organizasyon ve benzeri faaliyetlere ilişkin destek programlarının hazırlanması ve uygulanması, uluslararası yurtiçi ve yurtdışı fuarlar ile EXPO ve sergiler kapsamındakiler hariç olmak üzere Türkiye markası (Turkey Discover the Potential) ile ilgili gerekli çalışmaların yürütülmesi  bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
            Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Ticaret Organizasyonları Daire Başkanlığı 3 Şubeden oluşmaktadır.
 
1- Ticaret Heyetleri Şubesi
 
Olumlu Türk ihraç ürünleri imajının yaratılması ve ihraç pazarlarımızın çeşitlendirilmesi, ihraç ürünlerimizin tanıtılması ve pazar imkanlarının geliştirilmesi amacıyla genel nitelikli ticaret heyetleri düzenlemek, düzenlenmesini sağlamak, ilgili Cumhurbaşkanlığı Genelgesi kapsamında dış ticaret organizasyonlarının koordinasyonunu temin etmek,
 
2- Alım Heyetleri Şubesi
 
İhraç ürünlerimizin tanıtılması ve pazar imkanlarının geliştirilmesi amacıyla tespit edilen hedef ülkelerden ithalatçı ve yatırımcılardan oluşan Alım Heyetlerini ülkemize getirmek, getirilmesini sağlamak,
 
3- Tanıtım Şubesi
 
    Mal ihracatının geliştirilmesi, Türk malı algısının yurtdışı pazarlarda güçlendirilmesi ve ihraç pazarlarımızın çeşitlendirilmesi amacıyla tanıtım faaliyetlerini yürütmek, bu kapsamda uluslararası kongre, konferans, seminer, reklam kampanyaları ve benzeri faaliyetleri organize etmek, tanıtıma yönelik olarak uluslararası yurtiçi ve yurtdışı fuarlar ile EXPO ve sergiler kapsamındakiler hariç olmak üzere Türkiye Tanıtım Grubu ve diğer kurum ve kuruluşlarla ilgili çalışmaları takip ve koordine etmek, uluslararası kongre, konferans, tanıtım organizasyonu ve benzeri programlara yönelik sponsorluk, reklam, tanıtım, danışmanlık, organizasyon ve benzeri faaliyetlere ilişkin destek programlarını hazırlamak ve uygulamak, uluslararası yurtiçi ve yurtdışı fuarlar ile EXPO ve sergiler kapsamındakiler hariç olmak üzere Türkiye markası (Turkey Discover the Potential) ile ilgili gerekli çalışmaları yürütmek.



XIV- TİCARİ BİLGİ VE İLETİŞİM HİZMETLERİ DAİRE BAŞKANLIĞI
 
İhracatçı firmalarımızın ticari bilgi ihtiyacının karşılanması amacıyla ticari bilgi alanında enformasyon ve rehberlik hizmetlerinin yürütülmesi, Ticaret Müşavirlikleri/ Ataşeliklerinin ve ihracatçı firmalarımızın standart bilgi taleplerinin karşılanması, uluslararası güvenilir kuruluşlar tarafından hazırlanan ticareti kolaylaştırıcı ücretsiz veritabanlarının ve portallerinin araştırılması ve tanıtılması, dış ticaret bilgilendirme seminerlerinin koordine edilmesi, Genel Müdürlük tarafından hazırlanan bilgilendirme broşürlerinin basım ve dağıtım faaliyetlerinin organize ve koordine edilmesi bu Dairenin görevleri arasındadır. 
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Ticari Bilgi ve İletişim Hizmetleri Dairesi 3 şubeden oluşmaktadır.
 

1- Ticari Bilgi Hizmetleri Şubesi

 
İhracatçı firmalarımızın ticari bilgi ihtiyacının karşılanması amacıyla ticari bilgi alanında enformasyon ve rehberlik hizmetlerini yürütmek, Ticaret Müşavirlikleri/ Ataşeliklerinin yurt içi ihracatçı iletişim bilgileri ve görev yapılan ülkeye ilişkin potansiyel ithalatçı iletişim bilgileri ile ihracatçılarımızın potansiyel ithalatçı iletişim bilgileri taleplerini karşılamak, uluslararası güvenilir kuruluşlar tarafından hazırlanan ticareti kolaylaştırıcı ücretsiz veritabanlarını ve portallerini araştırmak ve tanıtmak,
 

2- Dış Ticaret Bilgilendirme Faaliyetleri Şubesi

 
Ülke genelinde ihracat bilinci oluşturmak, temel dış ticaret işlemleri ve Bakanlığın dış ticaret konusunda getirdiği uygulamalar ile temel hizmetler hakkında iş çevrelerini bilgilendirmek amacıyla seminer, toplantı, panel, çalıştay vb. organizasyonlar düzenlemek, organizasyonlarda başta dış ticaret konusunda faaliyet gösterenler olmak üzere çeşitli Sivil Toplum Kuruluşları ile işbirliğine gitmek, kurum içi birimlerle gerekli koordinasyonu sağlamak, seminer içeriklerini ihtiyaca göre oluşturmak, sonuçlarını raporlamak ve kurum içi ilgili platformlarda paylaşmak,
 

3- Yayın ve Tanıtım Şubesi

 
Yurtiçi ve yurtdışı hedef kitleye yönelik olarak hazırlanan bilgilendirme ve tanıtım amaçlı sektörel broşürlerin ve başta ihracata ilişkin konular olmak üzere Bakanlıkça yürütülmekte olan destekler hakkında rehber vb. tanıtıcı dokümanların basım ve dağıtım faaliyetlerini organize etmek, bu yayınların Bakanlık web portalinde güncellenmesini koordine etmek.


 
XV- KADIN VE GENÇ GİRİŞİMCİLER İHRACAT DAİRESİ BAŞKANLIĞI
 
Kadın ve genç girişimcilerin ihracatçı olabilmeleri, küresel tedarik zincirlerinde yerlerini alabilmeleri noktasında nitelik ve yeterliliklerinin artırılması amacıyla destek mekanizmaları hakkında mevzuatın hazırlanması ve uygulanması ile finansman kaynaklarına ilişkin desteklerin sağlanması, kadın ve genç girişimcilerin sektörlerle ilgili fırsat ve sorunlarının analizinin yapılarak rekabet avantajı sağlayabilecekleri sektörlerin tespit edilmesi ve bu konuda öneriler hazırlanması, ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde destek uygulamaları ile pazarlama, tasarım, markalaşma konularında eğitim, seminer ve paneller düzenlenmesi bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Kadın ve Genç Girişimciler İhracat Dairesi 3 Şubeden oluşmaktadır.
 

1- Kadın ve Genç Girişimciler İhracat Şubesi

 
Kadın ve genç girişimcilerin ihracata yönlendirilmesi ve ihracattan aldığı payın artırılması için destek mekanizmaları kurgulamak ve uygulamaya koymak, kadın girişimcilerin ihracata yönelmeleri için ilgili kadın girişimci örgütleri ile işbirliği içinde yurtdışı heyetleri oluşturmak,
 

2- Koordinasyon Şubesi

 
Kadın ve genç girişimcilerin sektörlerle ilgili ihracat fırsatları ve sorunlarının analizinin yapılarak rekabet avantajı sağlayabilecekleri sektörleri tespit etmek ve bu konuda öneriler hazırlamak, diğer kurum ve kuruluşlarla işbirliği ve koordinasyonu geliştirmek,
 

3- Eğitim Şubesi

 
İlgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde ihracata yönelik kurs, toplantı, eğitim, seminer ve paneller ile kadın girişimciliğine yönelik farkındalığın artırılmasına yönelik çalışmalar ve faaliyetler düzenlemek.


 
XVI- BİRLİKLER VE DESTEK HİZMETLERİ DAİRE BAŞKANLIĞI
 
Türkiye İhracatçılar Meclisi ile İhracatçı Birliklerine ilişkin işlemlerin yürütülmeis ve koordinasyonun sağlanması, Türkiye İhracatçılar Meclisi ve ihracatçı birliklerinin çalışma esaslarının düzenlenmesi ve izlenmesi, İhracatçı Birlikleri Müşterek Hesap işlemlerinin idaresi, harcamalara ilişkin usul ve esaslarının düzenlenmesi, hesabın takibi ve koordinasyonunun sağlanması, Dahilde ve Hariçte İşleme İzin Belgeleri, Vergi, Resim ve Harç İstisnası Belgeleri kapsamında verilerin hazırlanması, ilgili sektör-alt sektör raporlarının hazırlanması, düzenlenen belgelere ilişkin bilgilerin her ay periyodik olarak Resmi Gazete' de yayımlanmasına ilişkin işlemlerin yürütülmesi, Genel Müdürlüğümüz destek yönetim hizmetlerinin yürütülmesi, destek yönetim hizmetleri kapsamında Daireler arasında gerekli koordinasyonun sağlanması, Genel Müdürlüğün personel, idari ve mali işlerle ilgili hizmetlerinin yerine getirilmesi, Genel Müdürlük bütçesinin hazırlanması, takip ve koordine edilmesi, ihracatçılara hususi pasaport verilmesine ilişkin iş ve işlemlerin yürütülmesi bu Dairenin görevleri arasındadır.
 
Bu görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Birlikler ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı 3 Şubeden oluşmaktadır.
 

1- İhracatçı Birlikleri Şubesi

Türkiye İhracatçılar Meclisi ile İhracatçı Birliklerine ilişkin işlemleri yürütmek ve koordinasyonu sağlamak, Türkiye İhracatçılar Meclisi ve ihracatçı birliklerinin çalışma esaslarını düzenlemek ve izlemek, çalışmalarına yardımcı olmak, İhracatçı Birlikleri Müşterek Hesap işlemlerini idare etmek, harcamalara ilişkin usul ve esasları düzenlenmek, hesabın takibi ve koordinasyonunu sağlamak,
 
2- Destek Yönetim Sistemleri Şubesi
 
Dahilde ve Hariçte İşleme İzin Belgeleri, Vergi, Resim ve Harç İstisnası Belgeleri kapsamında verileri ve ilgili sektör-alt sektör raporlarını hazırlanmak, düzenlenen belgelere ilişkin bilgilerin her ay periyodik olarak Resmi Gazete' de yayımlanmasına ilişkin işlemleri yürütmek, Genel Müdürlüğümüz destek yönetim sistemlerini yürütmek, destek yönetim sistemleri kapsamında Daireler arasında gerekli koordinasyonu sağlamak, ihracatçılara hususi pasaport verilmesine ilişkin iş ve işlemleri yürütmek,
 
3- Destek Hizmetleri Şubesi
 
Genel Müdürlüğün personel, idari ve mali işlerle ilgili hizmetlerini yerine getirmek,  Genel Müdürlük bütçesini hazırlamak, takip ve koordine etmek.
 
 
Tüm Daire Başkanlıkları yukarıda tadat edilen görevlerin yanı sıra Genel Müdürlük Makamınca kendilerine verilen diğer görevleri de yerine getirirler.